5 במרץ 2009

הלבוי 2:צבא הזהב, גיירמו דל-טורו 2008


דמיינו את הסיטואציה הבאה- שד גדול ואדום מהגיהנום יושב בספרייה מרהיבה יחד עם דג בדמות אדם. הם שניהם שיכורים כלוט ושרים בקולי קולות את שיר האהבה הנצחי "לא יכול לחייך בלעדייך" של בארי מאנילו. דמיינו אדם בתוך חליפת גוף שלמה עם כיפת זכוכית סביב הראש- רק שבתוך הכיפה אין כלום מלבד גז מסתובב, שכן האיש הזה עשוי מגז ורק החליפה הזאת שומרת על חייו. אה כן, והוא גרמני עם מבטא מצחיק. לא בכל סרט פנטזיה\ מדע בדיוני רואים כאלו דברים מוזרים. וכאן בארץ לא ייראו אותם בכלל, שכן הוחלט לא להפיץ את "הלבוי 2" בארץ, וחבל שכך.

הלבוי מבוסס על קומיקס מאת מייק מיגנולה. הוא תוצר של ניסוי נאצי במהלך מלחמת העולם הראשונה. הנאצים חיפשו יתרון על המערב והחליטו להשקיע בעל-טבעי, לאחר שנות מחקר נערך סיאנס להעלאה באוב של שד שלמרבה הפלא מצליח. לחוסר מזלם של הגרמנים באותו רגע פורצת פלוגה אמריקאית לאתר הניסוי ומחסלת את כולם. השד נלקח לאמריקה ומקבל את הכינוי הלבוי. הוא גדל תחת עקרונות החופש וההמבורגר האמריקאי והופך לסוכן חשאי של האף.בי.איי שמתמחה בעל-טבעי.

הסרט מתרחש בזמננו, להלבוי בתחילת הסרט כבר נמאס לחיות בהיחבא, הוא נחוש להיחשף לעולם ולהתקבל בין בני האדם. במקביל למירמורו הגובר נוצרת בעיה חמורה בעולם העל-טבעי- במשך אלפי שנים שמרו האלפים על ברית שלום עם בני האנוש, עד כדי כך שכבר אף אחד כבר לא מאמין שהם אמיתיים. עכשיו נסיך האלפים נואדה מחליט שדיי לחיות בצללים והזמן להפעיל את נשק יום הדין ולהשמיד את האנושות, עכשיו מוטל על הלבוי וחבורתו לעצור את הלוחם בן האלמוות בזמן ואם זה לא מספיק, אז להלבוי יש גם בעיות עם החברה שלו...

אז כן, העלילה היא במשקל נוצה. אבל היא לא העיקר בסרט הזה. גיירמו דל-טורו יוצר בסרט הזה עולם מוחשי להפחיד. אחת הסיבות העיקריות לממשיות של העולם היא בכך שהוא צמוד לעולם האמיתי שלנו. בעזרת משקפיים מיוחדים הלבוי יכול לראות מפלצות מחופשות לאנשים בין ההמון, זה נותן משקל ליצורים שהוא מציג. בניגוד לסרטי פנטזיה\ מד"ב אחרים שבוחרים לנתק את ההתרחשות מהעולם העדכני. הסרט הוא שיר אהבה לתרבות החנונים. החל מכך שכל הפנטזיה שבו היא לא מצוצה מהאצבע אלה מתקשרת למיתוסים עתיקים שקיימים כבר מאות שנים ועד לאזכוריי סרטים קלאסיים מהז'אנר ומשחקי ווידאו פופולאריים.

הלבוי 2 הוא סרטו האחרון של דל-טורו, שביים גם את הלבוי הראשון (שמשום מה כן הופץ במחוזותינו) אך סביר להניח שאתם מכירים אותו כבמאי של "המבוך של פאן" המופתי שזכה להצלחה רבה בעולם כולו לפני שנתיים, על אף היותו אגדה למבוגרים בלבד ועוד בספרדית. למראית עין אין הרבה קשר בין הרצינות של "פאן" לקלילות הדעת של הלבוי 2 אך בשניהם מתבטא כישרונו הגדול של דל-טורו ליצירת עולמות קסומים. דל-טורו הוא אחד היחידים שממשיך כיום להשתמש בבובות ואפקטים אנאלוגיים (לצד עבודת מחשב כמובן). מה שיוצר לטעמי עולם הרבה יותר מוחשי ממרבית סרטי האפקטים של ימינו שם הכול מצולם על רקע מסך כחול ולשחקנים אין עם מי לשחק. בסרט זה הוא גייס את מייק אליזלד שהיה אחראי על עיצוב התחפושות ועשה עבודה מדהימה, בכל פעם שחשבתי שהוא לא יוכל להתעלות על מה שהוא הראה כבר אליזלד שולף בובה יותר ריאליסטית ויותר מפחידה מקודמתה.

אך לא רק בעזרת אפקטים אנאלוגיים מרשימים נברא עולמו של הלבוי. דל-טורו חייב קרדיט רב לגיירמו נאבארו, הצלם איתו הוא עובד כבר משנת 93 בסרטו הראשון "כרונוס". לא סתם נצמד דל-טורו לנאבארו. נאבארו יוצר פנורמות מדהימות, ושימוש מרהיב בצבעים. כל שוט בסרט הזה יכול להפוך לפוסטר.

צוות השחקנים מורכב נשמות לא כל כך ידועים אך בעלי ניסיון רב בעבודה מתחת לשכבות איפור כבדות. רון פרלמן מפליא בגילומו של הלבוי ודאג ג'ונס מפעיל מספר רב של בובות מדהימות בסרט בצורה מדהימה וריאליסטית כמו שהוא עשה ב"מבוך של פאן" שם הוא הפעיל את כל הבובות. ליהוק מפתיע הוא סת' מקפרלן (הידוע כיוצר של סדרת האנימציה פאמילי גאי) לתפקיד דרמטי ראשון בתור קולו של איש הגז יוהאן קראוס.

יוהאן קראוס הוא דוגמא לכך שלמרות הקלילות של הסרט אפשר למצוא בו שכבת עומק אם מעוניינים בכך. קראוס הוא ראש היחידה של הלבוי- הוא מאוד קורקטי ופועל לפי הנהלים. דל-טורו אמר שעיצוב הדמות נועד כדי להעביר ביקורת על הבירוקרטיה בימינו- קראוס הוא חסר צורה, אישיות ובמיוחד חסר פנים. כך לכל אורך הסרט מסתתרת מאחורי הדמויות המוזרות משמעויות.

חבל שחברות ההפצה בארץ החליטו לוותר על הסרט היפיפה והמהנה הזה, אומנם קהל היעד המוצהר שלו הוא החנונים, אך יש בסרט מספיק אקשן והומור כדי לפנות גם לקהל הרחב. ובכל זאת כל מי שרצה לצפות בסרט הזה נאלץ לעשות זאת רק על מסך הטלוויזיה שלו וחבל כי זה סרט שייהנה מכוחו של המסך הגדול. בינתיים פיטר ג'קסון זיהה את הפוטנציאל של דל-טורו וזימן אותו לביים את ה"הוביט", סרט ההקדמה ל"שר הטבעות", אפשר להתנחם בכך שאין סיכוי שסרט זה לא יגיע למסך הכסף, כי הוא בוודאות ייעשה המון כסף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה