25 ביוני 2009

שליחות קטלנית בין כוכבים, ג'יי ג'יי אבראמס ומקג'י 2009

אני לא אהיה צבוע ואעמיד פנים שתופעת ההמשכונים ההוליוודיים היא חדשה. אבל בהחלט נדמה שאנחנו בעידן בו הסיקוולים\פריקוולים\ספינאופים\רימייקים תופסים חלק נרחב יותר ויותר בלו"ז ההקרנות. השבוע ראיתי שני סרטים מזן זה: מסע בין כוכבים" (שאני לא אתעכב על זה שקראו לו בעברית "סטארטרק", כן. ככה, בלי רווח) ו"שליחות קטלנית ההתעוררות", כל אחד מהם נקט בגישה שונה להמשך הסדרה שלו והיה מעניין לראות את ההבדלים.

ההבדלים מתחילים כבר עם מבט בצוותי השחקנים. הכוכב הכי גדול שאבראמס ליהק הוא זאכרי קווינטו, סביר שהשם הזה לא אומר כלום להרבה אנשים אבל ברגע שהם ייראו אותו הם יגידו "אאה.. ההוא מגיבורים". הליהוק של קווינטו כספוק הוא גאוני- הוא באמת דומה בצורה מחשידה ללנארד נימוי והוא גם פנים חדשות. מה לעשות- בהוליווד יש כוכבי טלוויזיה ויש כוכבים אמיתיים ולא קל לעבור ממדיום למדיום.

סביב קוינטו פיזר אבראמס את כריס פיין, את ג'ון צ'ו (הידוע כהארולד, מה שהופך אותו בעיניי לשחקן הכי מפורסם בסרט) ואת סיימון פג (מתהילת "Shaun of the Dead") בקיצור- לא בדיוק הקאסט של "אושן 11", אבל עם קריצה חזקה לקהל החנונים שאומרת- לא לדאוג, אנחנו מבינים עניין.

להגנת מקג'י אני אגיד שהוא ליהק שני אלמונים יחסית בתפקידים ראשיים. אנטון ילצ'ין שעושה תפקיד מעולה גם ב"מסע בין כוכבים" בתור צ'קוב, לוהק כאביו בן ה16 של ג'ון קונור. עם שני סרטים כאלה זה בהחלט הקיץ שלו. סם וורט'נגיטון לוהק כמרקוס רייט, התפקיד שגונב את הפוקוס בסרט. אבל סביב שני אלה מקג'י מלהק צוות של פנים מוכרות ויש יאמרו שחוקות- ברייס דאלס האוורד, הבת של רון, לא הצליחה עדיין להפוך לשם שגור בקרב הקהל למרות שהיא מככבת בסרטים מאז "הכפר" של שאמאלן. מייקל איירונסייד משחק בסרט הזה בדיוק את אותו תפקיד שהוא משחק בכל סרט (המפקד הקשוח), ואיזה מין סרט קיץ זה בלי הליהוק המסורתי של ראפר, כשבמקרה זה "קומון" זכה בתפקיד.

והכי גרוע, ולכן אני מקדיש לו פסקה שלמה, זה ליהוקו של כריסטיאן בייל לתפקיד הראשי. בייל עדיין חם מהופעתו בשובר הקופות "האביר האפל". שם חשבתי שהית' לדג'ר גנב לו את ההצגה. בייל הגיע לככב בסרט הזה וכאן וורט'ניגטון גונב לו את ההצגה. הבנתי משהו כשראיתי את שליחות קטלנית– בייל הוא שחקן מחורבן, לפחות בסרטי אקשן מזן זה, הוא פרווה לחלוטין. הוא לא מסוגל להחזיק גרם של נוכחות על הכתפיים השריריות שלו. אף אחד לא גנב לו את ההצגה בסרטים האלה, הוא פשוט לא היה מספיק טוב כדי להיות מרכז תשומת הלב. ולסיום ההתלהמות שלי- דחיל ראבק, דיי עם הקול הגרוני המעצבן הזה.

ההבדל השני הכי בולט לעין הוא הגישה לסיפור. מקג'י ממשיך את באופן ישיר את העלילה של שלושת הסרטים הקודמים בסדרה בעוד אבראמס החליט לנקות את הפלטה ולהתחיל מחדש, בלי עול ההמשכיות.

דוגמא לזה היא כבר בשמות הסרטים. ככל שמספר הסרט עולה ככה יותר ששים באולפנים להסתיר את זה. אבל בעוד ששליחות קטלנית הקודם נקרא בפשטות "3" החדש נקרא "התעוררות" (ובאנגלית "הגאולה") שמרמז על ההמשך של הסיפור. לעומת זאת, במקום להיות "מסע בין כוכבים 11" אבראמס מוותר אפילו על כותרת המשנה וקורא לסרט פשוט "מסע בין כוכבים".

התוצאה של "אתחול" הסיפור של "מסע בין כוכבים" היא זה שאבראמס יכול לעשות מה שהוא הכי טוב בו- סיפור סבוך, צילומים תזזיתיים, אקשן ללא הפסקה ובקיצור- סרט קיץ. בלי העמדת פנים ובלי התנצלויות למעריצים הנזעמים של המותג, שטענו שהוא זרק לפח את כל מה שהגדיר את מסע בין כוכבים והפך את המותג האהוב עליהם לשכפול של "מלחמת הכוכבים"- סרט הקיץ המקורי. התעוזה של אבראמס לצאת מול המעריצים הפנאטיים של המותג השתלמה לו- "מסע בין כוכבים" הוא הסרט הכי מצליח בסדרה מזה שנים וגם זה שהרוויח הכי הרבה כסף (ונתעלם לרגע מזה שזה גם הסרט הכי היקר בסדרה אי פעם).

לעומת זאת "שליחות קטלנית" הוא סרט משעמם. הוא מתעסק בסיפור של המותג בצורה לא מעניינת, הרי כל מה שקורה בסרט הזה לא רלוונטי- ראינו כבר את הסרט הראשון בסדרה. כל איום שיש על התוכנית מהסרט ההוא לא יכול להתגשם ולכן הסרט מתרחש בואקום של סיפור, אז למה מתייחסים אליו כל כך הרבה? לא הרגשתי בסרט אפילו לשנייה אחת חרדה לחיי הדמויות השונות (חוץ מזה שקיוויתי שיהרגו כבר את כריסטיאן בייל) וההתעסקות בסיפור כל כך העסיקה את הבמאי שבקושי יש סצנת אקשן אחת ראויה בזבלון הזה.

אני חושב שברור למה אני חותר- "מסע בין כוכבים" הוא סרט מהנה, כזה שגורם לך לאכול פופקורן כמו חזיר ולצאת מהאולם כשאתה מתלהב כמו ילד, ואני אישית ראיתי את זה קורה לגבר בן 60. לעומתו "שליחות קטלנית 4" תוקע עוד מסמר בארון של המותג שנועד לכליה מאז שארנולד עבר לחיים הפוליטיים.

כמובן שיכולתי לסכם את כל הביקורת הזאת בדבר אחד- המפיקים של "מסע בין כוכבים" שכרו את ג'יי ג'יי אבראמס. במאי שכל מה שהוא נוגע בו מצליח (חוץ מכשפליסיטי הסתפרה...). בעוד המפיקים של "שליחות קטלנית" שכרו את מקג'י, במאי שמייצר סרט מחורבן אחרי סרט מחורבן- כשפסגת היצירה שלו זה הגרסא הקולנועית ל"מלאכיות של צ'ארלי". ברור שכל אולפן ידע למה הוא מכוון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה